تبلیغات
حقیقت را زمانی كه بسیار دشوار است جستجو كن.

حقیقت را زمانی كه بسیار دشوار است جستجو كن.
اینجا نقطه آغاز است. 
نویسندگان
نظر سنجی
نظرت چیه؟البته انتقادهم داشتی قسمت نظرات برام بنویس.





صفحات جانبی
مهاجرت و هویت اسلامی در غرب


  
آنچه امروز شاهد آن هستیم تغییر هویت مسلمان به هویت اسلام گراست. خویشتن دینی مسلمانان از حوزه خصوصی به حوزه عمومی در حال تغییر است. 

  درآمد

ایربا- گروه گزارش...
و تحلیل: نیلوفر گوله، نویسنده و فعال اجتماعی ترکیه و استاد جامعه شناسی مرکز مطالعات عالی پاریس، در نوشته زیر بر اساس مفهوم «مهاجرت» به قرائت خاصی از وضعیت مسلمانان به ویژه زنان مسلمان و با حجاب پرداخته است.او، دختران مسلمانی را که با حفظ حجاب در مجامع غربی مشغول تحصیلات علمی هستند، نماینده خوب هویت زن مسلمان امروز می داند. او می گوید "امروزه به هر طرف که نگاه کنیم، از اسلام به عنوان یک قدرت سیاسی یاد می شود. برخی از مسلمانان از اسلام به عنوان ندایی برای وارد عمل شدن بهره می گیرند، برخی دیگر در غرب (و حتی در جاهای دیگر) اسلام را به عنوان یک «دیگری» درک می کنند که بر محدودیت ها و محرومیت ها پافشاری می کند. من به عنوان یک تُرک، دو سوی این قضیه را دقیقا درک می کنم. "

علت اینکه اسلام در چشم غربی ها در نقش یک دین «دیگر» جلوه کرده، این است که غرب، شاهد یک سازمان شکنی (de institutionalization) نظام مند دینی است. این دین نیست که از زندگی مدرن غربی کنار رفته است، بلکه حقیقت اینجاست که بنیادهای دینی، تنها می توانند در حوزه های شخصی و روی رفتار و اخلاق فردی شهروندان وارد عمل شوند. دین در جهان مدرن، بیش از هر دوره دیگری به یک تجربه فردی و معنوی تبدیل شده است.

تجربه سازمان شکنی دینی در اسلام هم در حال شکل گیری است. سیاسی کردن اسلام یا سیاسی شدن آن، خودبه خود متضمن جابه جا شدن مشروعیت و اقتدار طبقه مذهبی اسلام یعنی علماست. تجربه دینی اسلامی هم مثل غرب، هر روز بیشتر از پیش، رو به شخصی شدن دارد. تفسیر و تاویل متون دینی به دست انواع افراد مسلمان، مثل مبارزان سیاسی، روشنفکران و زنان یکی از نتایج این ماجراست. از نتایج دیگر آن می توان به عامه پسند کردن معرفت دینی از راه سوءاستفاده از تعالیم قرآن و بیرون آوردن آیاتی از قرآن بدون توجه به کلیت آن، به منظور حمایت از اهداف سیاسی خاص اشاره کرد.

امروز چه کسی مشخص می کند که چه چیزی در اسلام، مشروع و چه چیزی نامشروع است؟ مرجعیت تفسیر متون دینی در اختیار چه کسی است؟ چه کسی باید «فتوا» صادر کند یا حکم «جهاد» بدهد؟ امروزه شاهدیم که تروریسم و عمل گرایی (activism) یک منبع جدید برای مشروعیت، تامین یا به تعبیری دیگر تحمیل کرده است. به دلیل همین مسائل، مردم عادی در نبود مرجعیت سازمان یافته ای برای آموزش ها و مکاتب دینی، از اینکه اسلام چه هست یا چه نیست، یا اینکه نظر اسلام در این مورد چه است یا چه نیست، سخن می گویند. در واقع اسلام امروزه بیش از هر کس به وسیله نهادها یا شخصیت های سیاسی و گروه های فرهنگی تفسیر می شود و نه به وسیله سازمان ها یا بنیادهای دینی و مذهبی. این سازمان شکنی، اسلام را توانمند کرده تا از یک تعهد (bond) منطقه ای و اجتماعی ـ ملی به سوی یکسری تعهدات فرضی (imaginary) میان تمام مسلمانانی که خودشان احساس می کنند از لحاظ اجتماعی از ریشه اصلی خود کنده شده اند، حرکت بکند. بدین ترتیب، اسلام گرایی (Islamism) می تواند مسلمانانی را که به وضوح بسیار پراکنده بودند، با یکدیگر متحد کند؛ از طرفداران تصوف اسلامی تا آنهایی که بر فقه و شریعت اسلامی تاکید دارند، شیعیان و اهل سنت، عربستان سعودی بنیادگرا تا جمهوری اسلامی ایران.

در حال حاضر اسلام در جنبش و حرکت است. اعتقادات اسلامی مرزها و محدوده های جوامع اسلامی را درنوردیده و از طریق مهاجرت به سرزمین های غربی رسیده اند. برخی این امر را منفی می دانند و آن را به بی ریشگی اجتماعی این اعتقادات تعبیر می کنند؛ بی ریشگی ای که منجر به از خودبیگانگی و تروریسم می شود اما حرکت و نقل مکان اجتماعی پیش شرط خلق یک نگرش مدرن است.البته مسلمانان به واسطه مهاجرت مفهوم خاصی از فاصله گرفتن از خاستگاه های اجتماعی ـ اگر نگوییم یک گسست تمام عیار ـ را تجربه کردند. این مساله در مورد مسلمانان مهاجر اروپا صدق می کند اما علاوه بر آنها شامل آنهایی که در سال های اخیر در سرزمین های اسلامی مقیم گشته اند هم می شود. در نتیجه، تجربه دینی آنها یک تجربه کاملاً جدید است. سازمان های اجتماعی، دینی یا سیاسی به طور مستقیم این تجربه را به آنها نداده اند. در واقع تجربه دینی برای مسلمانان مهاجر شکلی از مهاجرت اجتماعی است و آنها در دل این مهاجرت برداشتی از تعلق به اسلام در داخل مرز و بومی جدید و متفاوت را بازسازی می کنند.

در حقیقت نزدیکی به زندگی مدرن (و نه دوری از خاستگاه اسلامی) بحث بازگشت به هویت دینی را به راه انداخته است. اغلب افراط گرایی ها (radicalism) در میان گروه هایی پدید می آید که به واسطه تجربه کردن مهاجرت و جابه جایی، با شیوه تفکر سیاسی و زندگی شهری دنیای سکولار غرب آشنا هستند. اسلام در محیط های ناآشنا و غریب، تکیه گاه آنها می شود اما برای اینکه این تکیه گاه اثر بگذارد اسلام باید از مطیع و منفعل بودن مرسوم خود در رویارویی با مدرنیته دست بردارد.مسلمانان با روسری و روبنده و چادر، استدلال اینکه در محل کار یا محل تحصیل باید نمازخانه ای تعبیه شود و با اجتناب از خوردن بعضی از خوراکی ها ، خودشان را به وضوح در سیمای مسلمان نشان می دهند. آنها به هر که در اطرافشان باشد می گویند ما نسبت به آنهایی که دین را به حوزه زندگی خصوصی راه نداده اند در مورد آیین ها و شعائر دینی خود بسیار حساس و دقیق هستیم. برای مثال غیر مسلمانان، حجاب را نشانه حقارت و زیردست بودن زنان مسلمان می دانند. این چیزی است که آنها به عنوان تحقیر از آن یاد می کنند، به هر جهت هویت اسلامی برای مسلمانان نشانه اظهار وجود فعالانه (positive) است.

دختران مسلمان اروپایی این تغییر شکل را به طور کامل نشان می دهند. دخترانی که در مدارس خود در فرانسه یا آلمان روسری سر کردن را انتخاب کرده اند، از بسیاری جهات (فرهنگ جوانان، آگاهی از مد و زبان) بیشتر از اعضای خانواده خود به همکلاسی هایشان نزدیک هستند. این دختران با روسری سر کردن در حوزه عمومی در اروپا، به طور ناخواسته نماد و نقش (symbol and role) زنان مسلمان را اصلاح کرده اند.اروپایی ها، در واقع تمام مسلمانان غربی، مفهوم دوگانه ای از متعلق بودن، یک سرمایه فرهنگی دوگانه را دارا هستند. آنها هویت خودشان را هم از طریق مذهب شان تعریف می کنند و هم از طریق دانش سکولار و جهانی ای که کسب می کنند. از آنجا که آنها مالک سرمایه فرهنگی دوگانه ای هستند، می توانند آزادانه میان فضاها و فعالیت های مختلف رفت و آمد داشته باشند فضاهایی چون: مدرسه، انجمن های جوانان و فضاهای تفریحی شهری. مسلمان بودن و اسلام گرا (Islamist) بودن یکی نیست. آنچه امروزه شاهد آن هستیم تغییر هویت مسلمان به هویت اسلام گراست. خویشتن دینی مسلمانان از حوزه خصوصی به حوزه عمومی در حال تغییر است.


طبقه بندی: در حستجوی حقیقت،
برچسب ها: غرب هویت اسلامی مهاجرت،
[ یکشنبه 13 شهریور 1390 ] [ 12:45 ق.ظ ] [ mostafa entezar ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تنها قصد من از ساخت این وبلاگ مبارزه با کسانیست که قصد دارند دروغ و تزویر را چاشنی عملکرد خود قرار داده و با گرفتن ایمانمان مارا ملعبه دست خود کنند.
تنها راه مبارزه و زندگی کردن در این دنیا افزایش اگاهی و جنگ فکریست.
دوست من اگر میخواهی از تو برای خودت برده نسازند شروع کن آینده در دستان ماست.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان www.entezar-zohoor.mihanblog.com
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
فروش بک لینک طراحی سایت